Het blijft geweldig! - Reisverslag uit Thôn Hòa Yên, Vietnam van Ingrid-Marie - WaarBenJij.nu Het blijft geweldig! - Reisverslag uit Thôn Hòa Yên, Vietnam van Ingrid-Marie - WaarBenJij.nu

Het blijft geweldig!

Blijf op de hoogte en volg

18 Februari 2016 | Vietnam, Thôn Hòa Yên

De tijd gaat snel... En dat is een goed teken. Het komt ook omdat we mooi werk aan het doen zijn.
Na de introductie, wat inhoudt dat we alle projecten hebben bezocht, ging het echte werk beginnen!
Bij de foto reeks staan nog wat foto's van de introductie van scholen waar we Engelse les geven.
Ik ben begonnen in het weeshuis met de babies........ Het zijn vondelingen doordat ouders niet voor ze kunnen zorgen vanwege verschillende redenen. Soms omdat ze zijn overleden, voortkomend uit prostitutie, ouders zijn ziek of wat dan ook. Moeders (in de meeste) gevallen brengen nooit zomaar hun kind naar een busstation om het daar achter te laten.......
Dat de babies erg lief en leuk zijn om mee te spelen, verzorgen en te knuffelen hoef ik jullie niet te vertellen.
Ook hier in dit centrum zijn wel een aantal verzorgers maar veel te weinig. Zij zijn druk met schoonmaken, koken en verzorgen dus extra handen zijn altijd fijn!
Gisteren ben ik naar het centrum step by step geweest. Daar verblijven ongeveer 200 mensen op verschillende afdelingen. Daar gaan elke dag vrijwilligers naar toe. Vandaag ging ik met 3 gehandicapte jongens die naast verstandelijk beperkt ook autistisch zijn. Met andere vrijwilligers gingen we een rondje lopen en na afloop naar de koffie shop( nee, geen Amsterdamse). Daar kwamen ook de oudere dames voor een drankje. Gezellig samen gezongen...
Vervolgens nagedacht wat ik zou kunnen doen met het geld wat ik heb mogen ontvangen van familie, collega's en vrienden! Ik ben in ieder geval erg blij mee....
In overleg met Mr. Viet, besloten om het schoolplein op te leuken eerst. Hier zijn veel kinderen maar geen speelmogelijkheden. Ouders moeten hun kinderen wel brengen omdat ze zelf werken en geld moeten verdienen. Tuurlijk is leerstof belangrijk maar wat ontspanning is ook fijn. Ook omdat sommige kids hier de hele week verblijven omdat ouders over ver werken.
Heerlijk, ik mocht mijn fantasie laten gaan en een schoolplein plan gemaakt! Eerst alles opgemeten met hem en vandaag van het geld, verf ed. gekocht. En het mooie is...vanmiddag met zijn allen aan het werk! De kinderen erg nieuwsgierig op afstand! Morgen afmaken en speelgoed halen zoals ballen, springtouwen en bowlingkegels. Samen echt mooi gedaan! Gelukkig het geld is niet op....... Maar wie nog wat wil doneren... Stuur me een app en ik ga ervoor zorgen dat we nog meer zaken kunnen realiseren! Want dat wil ik doen, geen geld geven maar spullen kopen wat ze nodig hebben.
Ook vandaag fysio oefeningen gedaan met een gehandicapt meisje. Ze heeft spasme en ligt de hele dag wat verkrampt op een mat. Door haar spieren te blijven stimuleren blijft ze wat meer soepel. Hard werken voor haar en mij. Voor haar zijn de oefeningen soms moeilijk en voor mij om in te schatten waar haar grens zit. Maar ook hier blijft contact maken zo belangrijk! Ook van het geld heb ik speciale fysio ballen gekocht. En mijn collega's zullen de kleine groene ballen herkennen! Ze komen hier super van pas.
Oh ja, gisteravond naar een speciale ceremonie geweest bij Lady Boedah. Speciaal geregeld door de moeder van Mr. Viet. Ook dit is wel heel bijzonder. We hebben kaarsjes gebrand voor alle vrijwilligers en hun familie, waar ook ter wereld, voor de Vietnamese meiden die hier bij ons werken en hun families en voor de rest vd wereld! Bij de foto kun je zien hoe de kaarsjes branden. Voor ons in een wat ongewone vorm die we liever niet zien, maar hier is het een hindoeïsme teken.
Na de ceremonie kregen we wat te eten en drinken ( koude plakrijst en jelly pudding)

Lieve mensen, het blijft mooi en bijzonder om met elkaar hier dit werk te doen. Zie foto van de achterkant van ons t-shirt!
Morgen nog een dag schilderen, verzorgen en speelgoed kopen en dan ook hier weekend! We gaan met elkaar naar Hoi An voor 1 nacht. Wij oudjes (3) per bus en de kids (4) per moterfiets. Wij in een hotel en zij in een hostel. Hier bedoel ik de vrijwilligers mee. En daar hebben we het ook vast gezellig met elkaar....

  • 18 Februari 2016 - 16:59

    Roswita:

    Had ik je al gezegd dat je een stoer wijf bent!!!

  • 18 Februari 2016 - 17:21

    Marjan:

    Je doet fantastisch werk zo te zien! En het enthousiasme is in iedere zin te lezen!
    Echt geweldig dat je dit doet.
    En je weet: geven=ontvangen.

  • 18 Februari 2016 - 21:23

    Jolitha :

    Wat geweldig wat je doet IM echt super maar als je ooit geen baan meer hebt kun je altijd nog schrijfster worden

  • 19 Februari 2016 - 15:39

    Anja:

    Super Ingrid-Marie. Nu lekker genieten van je weekend en dingen ondernemen!
    Maak er wat moois van!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Thôn Hòa Yên

Mijn eerste reis

Vrijwilligerswerk

Recente Reisverslagen:

06 Maart 2016

thuis!!!!!

04 Maart 2016

Matrassendag!!

03 Maart 2016

Laatste week....

29 Februari 2016

Weekend!!!

24 Februari 2016

Mens, overal gelijk!

Actief sinds 01 Feb. 2016
Verslag gelezen: 311
Totaal aantal bezoekers 11215

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

11 Februari 2016 - 05 Maart 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: